Ako šetriť zdrojmi, pokračovanie – druhá časť

V minulom článku (1) som písal o efektívnom šetrení zdrojov pri „jedle“, „stavebníctve“ a „plyne“. V tomto článku by som chcel popísať efektívne šetrenie zdrojov v „doprave“.

 

DOPRAVA :
1 : Myšlienka MHD je dobrá vec, ale nepraktická. Málo ľudí motivuje chodiť MHD pretože :
A : Treba šlapať na zástavku, s viacerými prestupmi môže ísť aj o 1-2 kilometrov šľapania.
B : Je nevhodné počasie, nikomu sa nechce v zime mrznúť na zástavke alebo chodiť peši v zime, alebo v lete počas horúčav.
C : Je to pomalé, uraziť malú vzdialenosť môže trvať hodiny…
D : státie v MHD – nikomu sa nechce stáť,

Tieto problémy by sa dali vyriešiť 18 miestným minibusom. Tento minibus by chodil priamo po zákazníkoch na mieste ktoré si určia, a vysadil ich priamo na mieste ktoré si určia. Je to dačo podobné ako taxi, len s tým rozdielom, že v tomto prípade sa naraz odvezie 18 ľudí a naraz vysadí 18 ľudí na miesto určenia. Objednáva sa deň vopred a ľudia do aplikácie zadajú objednávky a miesta kam pôjdu a kedy tam pôjdu. Minibusy sa následne prispôsobia objednávkam, a prispôsobia tomu cestu tak aby bola čo najefektívnejšia a najrýchlejšia. Týmto by sa dali vyriešiť všetky problémy A,B,C,D a stále by to bolo veľmi lacné (oproti cene auta a za predpokladu že sa toho chytí štát a nie súkromný kapitalista čo si dáva maržu 100%) a výrazne šetrilo spotrebu vyrobených aút a spotrebu benzínu a CO2.
_____________

2 : Veľké výrobné závody a fabriky by mali postaviť „ubytovanie blízko seba“. Blízko fabriky by sa nachádzali malé jednopodlažné domčeky s jednoduchou stavbou, ktoré by postavila fabrika a bývali by v nich zamestnanci. Po novom by teda fabriky prijímali len tých zamestnancov, ktorí budú súhlasiť, že budú bývať v domoch postavených fabrikou. Keďže sú domy blízko fabriky, vymiznú náklady na dopravu zamestnancov – spotreba benzínu.
__________________

3 : Ako som už spomínal v minulom článku, je nevyhnutné vydať zákon v ktorom treba ľudí dotlačiť aby viac pracovali z domu. Každá práca ktorá sa môže vykonávať z domu by sa MUSELA vykonávať z domu. 80% služieb by sa dnes dalo vykonávať aj z domu. Tým vymizne spotreba benzínu zamestnancov na „cestu do práce a späť“.
________________

4 : Zrušiť povinnosť aút svietiť aj cez deň, má to minimálny efekt a spotrebuje to veľa benzínu.
__________________

5 : Prepečený olej by sa nemal vyhadzovať, dá sa z neho vyrobiť biopalivo. Mali by sa rozšíriť polia repky olejnej z ktorej sa dajú vyrobiť biopalivá. Verejného miesta veľa síce nie je, jedine, že by sa repka pestovala v parkoch, v stromoradí pri bytovkách, a na záhradach domov. Voľných trávnatých ploch kde sa nič nepestuje je vo svete veľa.
___________________

6 : Dnes sa predávajú elektroautá, ale je ich stále asi len okolo 2%. Nevyrába sa ich veľa, nie sú na to kapacity. Problém vidím v tom, že dnes sa elektroauto môže predať hocikomu. A to nie je správne, myslím, že z hľadiska šetrenia CO2 by bolo najefektívnejšie kebyže sa elektroautá predávajú len niektorým ľuďom, len tým, ktorí veľa jazdia (kuriér, taxikár, prepravca tovaru,). Je zbytočné predať elektroauto niekomu kto málo jazdí, keďže aj elektroautá začínajú byť ekologické až po najazdení 150 tisíc kilometrov. Najprv by sa teda elektroautá mali predávať tým, ktorí vedia preukázať, že jazdia čo najviac, a až po nich by mali nasledovať ľudia čo jazdia menej. Na elektromobily by teda mal existovať poradovník, na prvom mieste budú tí čo jazdia najviac, a úplne dole tí čo jazdia najmenej.
___________________

7 : Mal by sa vybrať jeden druh auta ktorý je 4 miestny a má najnižšiu spotrebu l/100 km a ten by dostal monopol, a jediný by sa na svete vyrábal. Dnes sa vyrábajú rôzne druhy 4 miestných automobilov, kým niektoré z nich sú naozaj úsporné len s 5l/100 km iné majú aj 10 l/100 km.
__________________

8 : Treba podporiť rozvoj vidieka, aby viac dedinčanov si dokázalo nájsť prácu, produkty aj služby ktorú potrebujú na vidieku. Tým sa zníži ich potreba cestovať do mesta. Najväčšiu spotrebu benzínu majú totiž práve tí čo cestujú z dediny do mesta.
__________________

9 : Treba zvýšiť množstvo minicrossov na cestách, lebo tie majú ultranízku spotrebu benzínu, elektriny a menej ničia cesty a sú úzke. Najlepším riešením by bolo rozdeliť chodníky na hlavných dvojprúdovkach na 2 časti. 1 časť by patrila chodcom a druhá časť minicrossom (motorkám nie tie by išli v prúde zarovno s autami). Aj tak tie chodníky na 2 prúdovke zvyknú mať šírku 1,6 – 2 metre, takže ak sa pre chodcov nechá 0,8-1 metra myslím že to je viac než dosť, keďže šírka človeka je 0,5 metra..
_____________________

10 : Igelitové tašky by sa mali prestať vyrábať, respektíve znížiť ich výroba o 95%. Je strašným plytvaním keď si niekto pri každom nákupe zoberie novú igelitku. Ja používam jednu igelitku roky až dokiaľ sa mi nerozpadne. Rovnako tak by sa mali prestať vyrábať polystyrénové krabice na jedlo. Ak si chce niekto dať zabaliť jedlo, nech si zoberie umelohmotnú misku z domu, tam nech mu dajú jedlo. Dalo by sa ušetriť aj na umelohmotných fľašiach. Pitie by vývozcovia prevážali v plastových sudoch a preliali do jednotlivých plastových sudov hypermarketu. Zákazníci hypermarketu by si zobrali z domu plastovú fľašku, a načapovali zo sudu v hypermarkete. Čiže nie je potrebné kúpiť si 360 jednotlivých plastových fliaš ročne, ale stačí mať doma jednu umelohmotnú fľašu a s ňou neustále si neustále chodiť čapovať. Takto by sa dalo ušetriť strašne veľa plastov. Znížením igelitiek, polystyrénových krabíc a plastu by sa znížila spotreba ropy keďže všetky tieto sa vyrábajú z ropy.
________________
Záverom : Ak by sa začali praktizovať všetky body od 1-10 výroba aút by mohla klesnúť o 80-90%, a rovnako tak spotreba ropy o 80-90%. Pokračovanie nabudúce

 

Vplyv klesajúcej populácie na demografiu

02.04.2025

Ukážme si ako sa bude meniť demografia – pomer pracujúcich (18-63) k nepracujúcim a teda k deťom (0-17) a dochodcom (64-84) pri klesajúcej populácii. Ukážme si to na zjednodušenom príklade : Od 0-17 je v každom ročníku v priemere 50000 detí a teda spolu 50000 x 17 = 850000 detí. Od 18-63 je v každom ročníku v priemere 50000 ľudí, a teda spolu 45 x 50000 = 2,25 miliona [...]

Nedostatok pracantov je mýtus, 30% ľudí v pracovnom veku 18-63 nepracuje

06.03.2025

Na Slovensku dnes panuje mýtus, že populácia bude klesať, čo so sebou prinesie nedostatok pracovnej sily. Na trhu práce pracuje 2,61 milióna ľudí (1), z toho 268 tisíc sú ludia v dochodkovom veku (2). Inak povedané, počet pracujúcich v práceschopnom veku 18-63 bez dochodcov je 2,61 mil – 0,268 mil = 2,342 milionov Počet ľudí v pracovnom veku 18-63 je na Slovensku 3,32 [...]

Prečo sú emisie internetu tak vysoké a ako ich znížiť ?

12.02.2025

Odhaduje sa že 4% emisií pochádza z internetu a 10% elektriny sa minie na internet. Prečo je tomu tak ? Preto, lebo internet má obrovskú databázu. Databáza internetu sa od svojho vzniku nemaže, ale neustále sa každým rokom viac a viac zväčšuje. Svetová databáza internetu je uložená vo viacerých zariadeniach, a tie sa vplyvom veľkej uskladnenej databázy prehrievajú a musia [...]

Russia Ukraine War

Kyjev uvalil sankcie na čínske firmy. Zelenskyj na podobný krok vyzve aj spojencov

18.04.2025 18:27

Firmy sa podľa ukrajinského prezidenta Zelenského podieľajú na výrobe ruských striel Iskander.

Vo viacerých okresoch Slovenska sa môžu vyskytnúť búrky. Môžu spôsobiť škody

18.04.2025 17:59

Výstrahy platia predbežne do 17.00 h.

kajaky, kanoe, Singapur

Český kajakár zomrel na Korzike pri splavovaní rozvodnenej rieky, zlyhalo mu srdce

18.04.2025 17:21

Českému občanovi sa snažilo pomôcť 15 ľudí.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 23
Celková čítanosť: 34945x
Priemerná čítanosť článkov: 1519x

Autor blogu

Kategórie